Informacje ogólne

Kadłub samolotu

Kadłub ma konstrukcję drewnianą kratownicową, w większości o przekroju 15 × 15 mm, pokrytą sklejką o grubości 0,8-3 mm. Oparcie fotela pilota jest pochylone pod kątem 40 °. Zapewnia to komfort pilotom o wzroście do 185 cm w wersji standardowej. Dla wyższych pilotów (do 2 m wzrostu) wysokość kabiny można w razie potrzeby zmodyfikować do wersji XL. Wewnętrzna szerokość kokpitu na wysokości ramion wynosi 54 cm. Tunel centroplanu znajduje się pod kolanami pilota. Przedział bagażowy 40 l znajduje się za zdejmowanym oparciem. Gdyby samolot nie był wyposażony w balistyczny system ratunkowy dodatkowy przedział bagażowy może zostać wykonany za grodzią pilota. Kompozytowa owiewka kabiny z poliwęglanową szybą przednią o grubości 1,5 mm otwiera się na prawą stronę i może być wyposażona w zamek. Wlot NACA do wentylacji znajduje się po prawej stronie owiewki.

Skrzydło

Skrzydła o profilu GA 37U-A315 składają się z kompozytowego dźwigara głównego z nasadkami węglowymi, do którego są doklejane żebra wykonane z ekstrudowanego polistyrenu i pokryte sklejką o grubości 1 mm. Końcówki skrzydeł mogą być z ekstrudowanego polistyrenu pokrytego włóknem szklanym lub uformowane próżniowo. Masa pomalowanej połówki skrzydła wynosi 12 kg . Połączenie skrzydeł z kadłubem odbywa się przez dwa główne i dwa pomocnicze sworznie. Demontaż skrzydeł trwa 5, a montaż 10 minut. Połączenie klapolotek z popychaczami odbywa się poprzez proste wsunięcie kołka kontrolnego do gniazda.

Ogon

Ruchomy statecznik poziomy wyważony statycznie wyposażony jest trymer w układzie „antyserwo”. Statecznik ma podobną konstrukcję do skrzydła – do uformowanego próżniowo dźwigara są przymocowane styropianowe żebra a całość pokryta sklejką. Demontaż statecznika odbywa się poprzez odłączenie popychacza, cięgna trymera oraz wyciągnięcie sworznia.

Podwozie samolotu

Może być wykonane w wersji TD, TG lub TGC. Zobacz opisy w kolejnych folderach.

Sterowanie

Statecznik poziomy i klapolotki pracują w układzie popychaczowym. Napęd steru kierunku linkami o średnicy 2 mm.

Silniki

Możliwe jest użycie dowolnego silnika o zakresie mocy 24-50 KM o wadze do 42 kg. Zobacz dostępne zestawy silników.

System paliwowy

Zintegrowany zbiornik o pojemności 34 l znajduje się przed przegrodą ogniową. Wykonany w technologii wielowarstwowej (sandwich) z pianki PCV i włókna szklanego.

Instalacja elektryczna

Wszystkie zestawy silnikowe wyposażone są w alternator i akumulator oraz zapewniają zasilanie odbiorników (radio, transponder, elektryczne pompy paliwa i oleju). Można zabudować dodatkowe gniazda 12V do zasilania np. odbiornika GPS.

Instrumenty

Samolot jest zwykle wyposażony w podstawowe instrumenty lotnicze – prędkościomierz, wysokościomierz, kompas, wariometr, kulkę. Można zastosować dowolne EFIS-y do rozmiaru Dynon D700. Jest wystarczająco dużo miejsca na dowolną kombinację wskaźników silnikowych. Na panelu jest miejsce dla radia i transpondera o średnicy 57 mm. Antena radia jest wbudowana w płatowiec.

System ratowniczy

System ratowniczy jest opcjonalny lecz zalecany.

Samolot może być wyposażony w system ratowniczy Galaxy GRS 4/240, Magnum 300 lub podobny dostosowany do masy samolotu. Kontener systemu ratunkowego jest przymocowany do grodzi kadłuba za plecami pilota. Przednie liny są przymocowane do górnych punktów mocujących łoże silnika. Lina pomocnicza jest przymocowana do kadłuba za kabiną. W przypadku zastosowania lekkiego silnika (SE24, Hirth F-33) można zamontować system ratowniczy przed przegrodą ogniową.

TD

Podwozie TD (kółko ogonowe)

Ten rodzaj podwozia jest najlżejszy i ma najniższy opór ze wszystkich oferowanych. Wymaga wcześniejszego doświadczenia w pilotowaniu statków powietrznych z kółkiem ogonowym.

Nogi podwozia wykonane są z prętów z włókna szklanego. Górny koniec nogi jest przymocowany do tulei kadłuba.. Koła o wymiarach 12 × 4 (300 × 100 mm) są wyposażone w  mechaniczne hamulce bębnowe. Hamulce różnicowe są uruchamiane piętami.

Koło tylne o średnicy 100 mm (4 „) jest zamocowane w stalowych widełkach. Widełki są powiązane ze sterem kierunku i przymocowane do sprężyny z włókna szklanego. Sprężyna jest przymocowana do dna kadłuba za pomocą 3 śrub.


SilnikSE24Hirth F-33SE31SE33Hirth F-23
Masa własna120 kg116 kg128 kg120 kg123 kg

Masa własna podana dla fabrycznej konstrukcji ze stałymi pedałami, podstawowymi instrumentami, radiem Dittel KRT-2, systemem ratowniczym GRS 4/240 i owiewkami kół.

TG

Podwozie TG (z niesterowalnym kółkiem przednim)

Prostsze i lżejsze z oferowanych wersji podwozia trójkołowego ma swobodne kółka nosowe. Sterowanie kierunkowe odbywa się piętami za pomocą hamulców różnicowych i sterem kierunku. Można zainstalować stałe lub regulowane pedały. Wadą jest wyższy ciężar i opór samolotu. Zaletą łatwiejszy pilotaż.

Jednoczęściowa noga głównego podwozia wykonana jest z kompozytu epoksydowego. Jest zamocowana do kadłuba za pomocą 4 śrub do wzmocnienia konstrukcji. Koła o wymiarach 12 × 4 (300 × 100 mm) są wyposażone w mechaniczne hamulce bębnowe.

Goleń przednia składa się z nogi wspornikowej wykonanej ze stalowej rury CrMo z obrotowym odlewem widelca z kompozytu węglowego. Rozmiar kół przednich wynosi 3,00-4 (260 × 80 mm).

Wszystkie koła i nogi można wyposażyć w owiewki aerodynamiczne, aby zmniejszyć opór.


SilnikSE24Hirth F-33SE31SE33Hirth F-23
Masa własna124 kg119 kg132 kg124 kg130 kg

Masa własna podana dla fabrycznej konstrukcji ze stałymi pedałami, podstawowymi instrumentami, radiem Dittel KRT-2, systemem ratowniczym GRS 4/240 i owiewkami kół.

TGC

Podwozie TGC – (trójkołowe ze sterowanym kółkiem przednim)

Koło przednie jest skręcane  bezpośrednio pedałami. Jest rozwiązaniem odpowiednim nawet dla niedoświadczonych pilotów, ponieważ zarówno start, jak i lądowanie są bardzo łatwe do wykonania.

Wadą jest wyższy ciężar i opór samolotu.

Jednoczęściowa noga głównego podwozia wykonana jest z kompozytu epoksydowego. Jest zamocowana na dnie kadłuba za pomocą 4 śrub do wzmocnionej konstrukcji. Koła o wymiarach 12 × 4 (300 × 100 mm) są hamowane za pomocą mechanicznych hamulców bębnowych. Hamulce obsługiwane są za pomocą pojedynczej dźwigni po prawej stronie kokpitu.

Goleń przednia jest ze stalowych rur CrMo. Amortyzację stanowi sprężyna kompozytowa. Koło przednie o rozmiarze 3,00-4 (260 × 80 mm) jest trzymane w widelcu z kompozytów węglowych.

Wszystkie koła i nogi można wyposażyć w owiewki, aby zmniejszyć opór.


SilnikSE24Hirth F-33SE31SE33Hirth F-23
Masa własnaN/AN/A135 kg127 kg132 kg

Masa własna podana dla fabrycznej konstrukcji ze stałymi pedałami, podstawowymi instrumentami, radiem Dittel KRT-2, systemem ratowniczym GRS 4/240 i owiewkami kół.

XL

Kokpit w wersji standardowej zapewnia wygodę pilotowi o wzroście  do 1,85 m. Wyżsi piloci mogą używać większej owiewki kabiny, która może być do 5 cm wyższa od standardowej. Inną możliwością jest dłuższy o 5 cm kokpit,  oznaczenie „XL”. Ta wersja jest wygodna nawet dla pilotów o wzroście 2m. Wyższa owiewka XL to ok. 0,5 kg, a dłuższy kadłub XL to kolejny 1 kg.

W samolocie z kadłubem XL należy zastosować co najmniej silnik SE31.

Close Menu